Pn - Pt : 12:00 - 20:00
Sb - Nd : 10:00 - 20:00
Wakacje/ferie zimowe : 10:00 - 20:00
WYCIECZKA – DOLINA CHOCHOŁOWSKA :-)
23 sierpnia 2018

Dolina Chochołowska jest najdłuższą i największą doliną w polskich Tatrach, ma ok. 10 km długości. Naszą wycieczkę dzieci rozpoczęły na parkingu przed Polaną Siwą, gdzie zakupiliśmy bilety TPN.

Na początek górskiej przygody – przejazd kolejką turystyczną „Rakoń” (wagoniki ciągnione przez traktor) do naszego drugiego punktu, jaką była Polana Huciska. Następnie nasza wycieczka pieszo udała się głębokim wąwozem, w którym występują przewężenia, zwane bramami- Niżnia Brama Chochołowska i Wyżnia Brama Chochołowska. Dzieci w trakcie wędrówki zobaczyły Wschodnie wrota Niżniej Bramy Chochołowskiej, które tworzy Skała Kmietowicza (987 m). Podczas krótkiego postoju w tym miejscu nasi mali wędrowcy mogli poobserwować dwie małe jaskinie zwane Schronami. Po chwilowym odpoczynku wycieczka udała się marszem do wyraźnego zwężenia, czyli Wyżniej Bramy Chochołowskiej. W tym miejscu dzieci miały okazję zaobserwować widoczne w skałach krasowe przepływy Potoku Chochołowskiego. Od tego momentu nasza grupa dzielnych podróżników wspinała się bardziej stromym fragmentem mocno kamienistej drogi.

Na rozwidleniu szlaków udaliśmy się w stronę Doliny Jarząbczej do schroniska. Po kolejnych kilkunastu minutach marszu weszliśmy na rozległą Polanę Chochołowską, z której podziwialiśmy widoki na wyższe otoczenie doliny z górującym szczytem Wołowca (2064 m). Mijaliśmy kolejne bacówki w otoczeniu których zorganizowaliśmy sobie krótki postój niesioną przez nas Czekoladę.

Po dłuższym oddechu i wypoczynku z czekoladą skręciliśmy w prawo w krótkie podejście (czarne znaki) do Kaplicy Jana Chrzciciela. W Dolinie Chochołowskiej kręcona była scena z kuligiem do filmu Potop oraz 7 odcinek Janosika. “Pamiątką” po Janosiku jest Kaplica Jana Chrzciciela. Stojąca tu wcześniej mała kapliczka, którą wybudowali w 1958 r. górale została na potrzeby filmu rozbudowana. Po nakręceniu zdjęć nie została rozebrana, a wręcz przeciwnie, wyposażona i poświęcona. Z kaplicy przeszliśmy bezpośrednio pod w Schronisko PTTK na Polanie Chochołowskiej (1146 m). Jest to największe schronisko w polskich Tatrach. Dolina Chochołowska kilka ciekawostek w swojej historii. W 1938 r. usiłowano pobić tutaj światowy rekord wysokości lotu balonem „Gwiazda Polski”, niestety, z powodów warunków atmosferycznych przedsięwzięcie się nie powiodło (na ścianie Schroniska w Dolinie Chochołowskiej umieszczono tablicę pamiątkową tego wydarzenia). W czerwcu 1983 r. w schronisku doszło do spotkania Papieża Jana Pawła II z Lechem Wałęsą i jego rodziną. Po tym wydarzeniu na ścianie budynku umieszczono tablicę pamiątkową, a także wytyczono szlak papieski w Dolinie Jarząbczej. W schronisku znajduje się rzeźba, która jest podarunkiem od Lechy Wałęsy dla Papieża. Po naładowaniu energii przy schronisku nasza wesoła grupa małych turystów ruszyła w drogę powrotną tą samą trasą.

Od Polany Huciska do Siwej Polany przemieściliśmy się naszą atrakcją kolejką turystyczną „Rakoń”. Na ostatnim etapie naszego „Tuptania” zatrzymaliśmy się w bacówce na degustację oryginalnych wyrobów pasterskich i oczywiście zjedliśmy przepyszny obiad w gazdówce. Następnie czekało na nas rozpalone ognisko i chwila zabawy na polanie. Naszą przygodę w Dolinie Chochołowskiej zakończyliśmy kupieniem długo wyczekiwanych pamiątek 🙂 🙂 🙂